• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effects of contact pressure and sliding speed on the unlubricated friction and wear properties of Zn-15Al-3Cu-1Si alloy

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (1.254Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2016

Yazar

Hekimoğlu, Ali Paşa
Savaşkan, Temel

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Hekimoglu, A.P., Savaskan, T. (2016). Effects of contact pressure and sliding speed on the unlubricated friction and wear properties of Zn-15Al-3Cu-1Si alloy. Tribology Transactions, 59(6), 1114-1121. https://doi.org/10.1080/10402004.2016.1141443

Özet

The unlubricated friction and wear properties of Zn-15Al-3Cu-1Si alloy were studied over a range of contact pressure (1-5 MPa) and sliding speed (0.5-2.5 ms(-1)) for a sliding distance of 2,500m using a block-on-disc type test machine. It was observed that as the contact pressure increased, the friction coefficient of the alloy decreased but its working temperature, surface roughness, and wear volume increased. Sliding speed had no significant effect on the friction coefficient of the alloy but increased its working temperature, surface roughness, and wear volume. It was also observed that the formation of a hard and brittle surface layer had a great influence on the wear behavior of the experimental alloy. the hardness and thickness of this layer increased with increasing contact pressure and sliding speed. However, contact pressure was found to be much more effective on the hardness of the surface layer of this alloy. Both adhesion and abrasion were observed to be the dominant wear mechanisms for the alloy under the given sliding conditions. the results obtained from the friction and wear tests are discussed in terms of the test conditions and microstructural changes that take place during sliding.

Kaynak

Tribology Transactions

Cilt

59

Sayı

6

Bağlantı

https://doi.org/10.1080/10402004.2016.1141443
https://hdl.handle.net/11436/2651

Koleksiyonlar

  • Makine Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [337]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6023]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.