Yer kabuğunun gizemi ünitesinde gems yaklaşımına dayalı öğrenme ortamlarının etkililiğinin değerlendirilmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı, GEMS yaklaşımına dayalı etkinliklerle hazırlanmış bir programın ülkemizdeki bir ilkokulda uygulanmasının etkililiğini incelemektir. Bu bağlamda; Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programındaki 'Yer Kabuğunun Gizemi ' adlı ünite kazanımları esas alınarak GEMS Yaklaşımına dayalı bir dizi etkinlik geliştirilmiştir. Kırsal bölgede yer alan bir okulda gerçekleştirilen uygulanmaların öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, kavramsal gelişimine etkisi incelenmiş, GEMS yaklaşımına dayalı etkinliklerle hazırlanmış bir programa yönelik öğrenci görüşlerini öğrenilmeye çalışılmıştır. Çalışma 2013-2014 eğitim öğretim yılının ikinci yarısında Rize ili Çayeli ilçesindeki bir ilkokulda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini bu ilkokuldaki 4. sınıf öğrencileri oluşturmuş, bir aylık zaman dilimi içerisinde gerçekleştirilen çalışmaya 7 kız 6 erkek olmak üzere toplam 13 öğrenci katılmıştır. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma desen kullanılmıştır. Çalışmada nicel veri toplama aracı olarak bilimsel süreç becerileri testi; nitel veri toplama aracı olarak kavramsal anlama testi ve görüşmeler kullanılmıştır. Nicel veri kaynağı olarak kullanılan Bilimsel Süreç Beceri Testi IBM SPSS Statistics 20 Programı kullanılarak Wilcoxon testi ile analiz edilmiştir. Nitel veri kaynaklarından biri olan Kavramsal Anlama Testinin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılırken, mülakatların analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında, GEMS yaklaşımına dayalı bir programın; öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerinde ve bilimsel süreç becerilerinde artış sağladığı gözlenmiştir. Yapılan görüşmelerde öğrenciler, etkinliklerin ilgi çekici ve eğlenceli olduğunu, kolay ve anlaşılır olduğunu, kendilerinde araştırma isteği uyandırdığını ve yeni bilgiler öğrenmelerine yardımcı olduğunu belirtmişlerdir. Bu durumlar bağlamında GEMS yaklaşımına dayalı bir programın ülkemizde kırsal bölgede yer alan bir ilkokulda uygulanmasının etkili sonuçlar verdiği görülmüştür. The aim of this research was to study the effectiveness of a curriculum which is prepared by activities based on GEMS apporoach in a primary school. In this respect, a series of GEMS approach based activities were conducted regarding the outcomes of unit 'the Mystery of Earth's Crust in the new Science curriculum. The effect of activities conducted in a state school on the students scientific skills and conceptual development was investigated. The research tries to learn the students opinion on a curriculum which consists of activities based on GEMS approach. Research was conducted in state primary school in a district of Rize, in Çayeli in the second half of 2013-2014 academic year. The sample of the research was composed of fourth grade students from this primary school. For this one- month research, 13 students were chosen. In this study, a mixed design which consists of quantitative methods was used. As quantitative data collection tool scientific process skills test, for qualitative data collection, conceptual cognition test and interviews were used. Scientific proces skill test which was used as quantitative data resource was analyzed with Wilcoxon test using IBM SPSS Statistics 20 programme. While descriptive analysis was used for the conceptual cognition test, which is one of the qualitative data resources, content analysis was used for the analysis of the interviews. An increase was observed in students' conceptual cognition level and scientific process skills as a result of a curriculum based on GEMS approach. During the interviews, students stated that the activities were quite interesting, amusing, easy and understandable and also helped them to learn new data, had them rise desire to research. To conclude, a curriculum based on GEMS approach is effective in a rural primary school.