• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Is there a relationship between mood disorders and dysmenorrhea?

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (130.2Kb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2014

Yazar

Balık, Gülşah
Üstüner, Işık
Kağıtcı, Mehmet
Şahin, Figen Kır

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Balik, G., Ustuner, I., Kagitci, M., Sahin, F.K. (2014). Is there a relationship between mood disorders and dysmenorrhea?. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 27(6), 371-374. https://doi.org/10.1016/j.jpag.2014.01.108

Özet

Objective: Menstrual problems are common among adolescent females. Mood changes are related to menstrual problems (menorrhagia, dysmenorrhea, and abnormal menstrual cycle length). the aim of this study was to determine the relationship between depressive symptoms, anxiety, and premenstrual syndrome (PMS) with dysmenorrhea in adolescent girls. Methods: A total of 159 adolescent girls (aged 13-19 y) with regular menstrual cycles presenting to the gynecology clinic with any complaints were included in the study during April-May 2013. All of the participants filled up the sociodemographic data collection form, FACES Pain Rating Scale, Beck anxiety inventory (BAI), Beck depression inventory (BDI), and a questionnaire form on criteria for PMS. Mann-Whitney U and chi-square tests were used to analyze the data. Results: the prevalence of dysmenorrhea was 67.9%. the mean BAT and BDI scores of the patients were 13.64 +/- 12.81 and 11.88 +/- 10.83, respectively. Statistically significant differences were observed between patients and control groups on the BAI and BDI scoring (P < .05). At least 1 of the symptoms of the PMS was detected in all of the participants and 29 (18.2%) of them were diagnosed as premenstrual dysphoric disorder (PMDD). the mean BAI score of the patients with PMS and PMDD were 9.65 +/- 9.28 and 21.31 +/- 15.75, respectively. the mean BDI score of the patients with PMS and PMDD were 8.39 +/- 8.62 and 19.1 +/- 11.85, respectively. Statistically significant differences were observed between PMS/PMDD and BAI/BDI scoring (P = .00). Conclusion: Adolescent girls with dysmenorrhea have an increased risk of depression and anxiety. These results of our study are significant in emphasizing the importance of a multidisciplinary approach to primary dysmenorrhea follow-up and treatment.

Kaynak

Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology

Cilt

27

Sayı

6

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.jpag.2014.01.108
https://hdl.handle.net/11436/3028

Koleksiyonlar

  • PubMed İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2443]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6023]
  • TF, Cerrahi Tıp Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [1224]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.