Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yöneticilerin görüşlerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve kurum yöneticilerinin görüşlerinin belirlenmesi, ek olarak öğretmenlerin etkinliklerini planlama ve uygulamalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2014-2015 eğitim- öğretim yılında Ordu ilinin Altınordu, Fatsa, Kabataş ve Aybastı ilçelerinde bulunan İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel ilkokul ve bağımsız anaokullarında görev yapmakta olan 100 okul öncesi öğretmeni ve 20 okul yöneticisi rastgele örnekleme yöntemine göre seçilerek oluşturulmuştur. Araştırma nitel araştırma modelinde olgu bilim çalışması olup, görüşme, gözlem ve doküman incelemesi yoluyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın amacına ulaşabilmek için "okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen görüşleri görüşme formu", "okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik idareci görüşme formu" ve "gözlem kayıt formu" geliştirilmiştir. Bu formların geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, uzman görüşleri alınarak ve ön uygulama yapılarak değerlendirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Gözlem formuna kaydedilen veriler incelenip kodlamalar yapılmıştır. Toplanan verilerin analizinde öğretmenlere ve yöneticilere ait kişisel bilgiler, okul öncesi öğretmenlerinin ve yöneticilerin fen eğitimi ile ilgili görüşlerinin tanımlanmasında frekans ve yüzdelik dağılımlar hesaplanarak tablolar oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine ilişkin görüşlerinde, fen eğitiminin yaparak- yaşayarak öğrenmeyi sağladığı, erken yaşlarda fen eğitimi verilmesinin uygun olduğu, fen etkinliğine karar verirken çocukların ilgi ve ihtiyaçlarını dikkate aldıkları, en çok bitkiler ve hayvanlar konularına yer verdikleri, bilimsel süreç becerilerinden kısmen haberdar oldukları, Milli Eğitim Bakanlığının fen alanındaki uygulamalarından memnun olmadıkları, en çok deney etkinliğini uyguladıkları, fen eğitimi kapsamında aile katılım etkinliklerini yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yöneticilerin ise, kurumlarında fen eğitiminin yeterince uygulandığını, en çok deney etkinliğinin uygulandığını fakat fen etkinliği ile kıyaslandığında sanat ve okuma-yazmaya hazırlık etkinliklerine ağırlık verildiğini ve materyal konusunda sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Fen Eğitimi, Fen Etkinlikleri This study is, aimed to examine preschool teacher and school principals' views concerning the applicability of preschool science education besides a study on preschool teachers' lesson planning and use of teaching activities. The study group involves 100 preshcool teachers in both public and private schools controlled by the Ministry of National Education as well as. 20 school principals in Altınordu, Fatsa, Kabataş, Aybastı districts of Ordu Province in the 2014- 2015 educational year. The study group is chosen by simple rondom sampling. Based on phenemonological methods in this study, data are collected by way of interwievs, survey and document rewievs. To achieve the research objective, that is "The Applicability of Preschool Science Education", "Teacher Opinion Interview Record Form", "School Principals Opinion Interwiev Form" and "Observation Form" are developed. The validity and reliabilty of this study are evaluated by taking into consideration at experts' opinion and performing pre-implementation studies. Qualitative descriptive analysis was applied to examine data obtained from interwiev and recorded data in observation forms were coded after the examination. In the analysis of collected data, charts with the calculation of frequency and percentage distributions were made up of teachers' and school principals' personal informations and the description of their wievs about preschool science education. The research results showed that science education provides experiential lerning hands on learning and science education in early childhood is quite appropriate. In addition, it showed that considering student needs and interest teacher choose science activities. Among science subjects plants and animals take the greatest part. Also the research results were as follows: teachers know partially about science process skills. They are not satisfied with the Ministry of National Educations implementations in sciences. Experiment method is mostly used in science activities. Teachers engage family involvement with science activities. School principals think that the implementation of scince education in preschool is enough. However, school principals think that art, pre-reading and pre-writing activities were given more importance than science activities. They have difficulty in not finding enough science materials. Key Words: Preschool Education, Science Education, Science Activities