Motivasyonel dil kullanımının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi: Çaykur'da bir uygulama
Özet
Bu araştırma Çaykur Genel Müdürlüğü ve Genel Müdürlüğe bağlı dokuz çay fabrikasının idari binalarında çalışan personelin algılarına göre yöneticilerinin motivasyonel dil kullanımlarının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak; "Kişisel Bilgi Formu", "Örgütsel Bağlılık Ölçeği" ve "Motivasyonel Dil Ölçeği" kullanılmıştır. Çaykur Genel Müdürlüğü ve bağlı dokuz çay fabrikasında çalışan 254 personele anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programına aktarılarak; frekans, yüzde analizi, korelasyon analizi, çoklu regresyon analizi, tek yönlü varyans analizi, t testi analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda örgütsel bağlılık bileşenleri ile demografik faktörler (cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim seviyesi, unvan, gelir ve çalışanın memleketi) arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca, çalışanların örgütsel bağlılıkları ile yöneticilerin motivasyonel dil kullanımı arasındaki ilişki incelendiğinde; motivasyonel dil teorisinin alt boyutları ile örgütsel bağlılık alt boyutları arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında, çalışanların örgütsel bağlılık alt boyutlarını etkileyen demografik faktörler incelendiğinde üç faktör belirlenmiştir. Bunlar; cinsiyet, medeni durum ve çalışanların memleketidir. Araştırmada ulaşılan bir diğer bulgu ise; örgütsel bağlılık alt boyutlarını yöneticilerin motivasyonel dil kullanımı alt boyutlarından "empatik dil" boyutunun etkilediğidir. Bu araştırmaya göre; Çaykur Genel Müdürlüğü yöneticilerinin empatik dil kullanımı arttıkça çalışanların duygusal, devam ve normatif bağlılık düzeyleri artmaktadır. Anahtar Sözcükler: Örgütsel Bağlılık, Motivasyonel Dil Kullanımı, Motivasyon This research has been carried out in order to show the effect of managers' motivational language use on the organizational commitment according to the perception of staff working at the General Directorate of Tea Enterprises and the management buildings of the nine subsidiary tea factories of the General Directorate. As the data collection tool, "Personal Information Form", "Organizational Commitment Scale" and "Motivational Language Scale" were used. A questionnaire was conducted with 254 members of staff working at the General Directorate of Tea Enterprises and its subsidiary nine tea factories. The data collected were then transferred to SPSS and analyzed with frequency, percentage, correlation analysis, multiple regression, one-way analysis of variance and t-test analyses. As a result of the research, a meaningful relationship between the organizational commitment components and demographic factors (gender, age, marital status, education level, title, income and hometown of the employee) was identified. In addition, after the observation of the relationship between the employees' organizational commitment and the managers' motivational language use, it was also determined that there is a meaningful relationship between the sub-dimensions of the motivational language theory and organizational commitment. Within the scope of the research, three factors were identified with the observation of the demographic factors affecting the sub-dimensions of the employees' organizational commitment. These are gender, marital status and the hometown of the employees. Another result of the research is that sub-dimensions of the organizational commitment are affected by the "emphatic language" dimension of the sub-dimensions of the motivational language use. According to the research, when the emphatic language use of the managers at the General Directorate of Tea Enterprises increases, so do the emotional, continuance and normative commitment levels. Key words: Organizational Commitment, Motivational Language Use, Motivation