Muhasebe meslek mensuplarının kullandıkları izlenim yönetimi taktiklerinin belirlenmesi: Trabzon ve Rize illerine yönelik bir uygulama
Özet
Araştırma Rize ve Trabzon illerinde hizmet veren muhasebe meslek mensuplarının kullandıkları izlenim yönetimi taktiklerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Muhasebe meslek mensuplarının kullandıkları izlenim yönetimi taktiklerinin unvan, cinsiyet, çalışılan il, yaş, mesleki deneyim, öğrenim düzeyi ve izlenimleri önemseme durumu değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırmanın örnekleminde 13 Serbest Muhasebeci, 86 Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve 3 Yeminli Mali Müşavir olmak üzere toplam 102 kişi yer almaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tercih edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Muhasebe meslek mensuplarının kullandıkları izlenim yönetimi taktiklerini belirlenmek amacıyla faktör analizi uygulanmıştır. İzlenim yönetimi taktiklerinin kullanımının cinsiyet, çalışılan il ve izlenimleri önemseme durumu değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediği Mann Whitney U Testi; unvan, yaş, mesleki deneyim ve öğrenim düzeyi değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediği Kruskal Wallis H Testi ile saptanmaya çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre muhasebe meslek mensuplarının kendini tanıtmaya yönelik izlenim yönetimi taktiklerinin kullanımı unvan, cinsiyet, çalışılan il, mesleki deneyim, öğrenim düzeyi ve izlenimleri önemseme durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken, yaşa göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Muhasebe meslek mensuplarının kendini savunmaya yönelik izlenim yönetimi taktiklerinin kullanımı ise unvan, cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi ve izlenimleri önemseme durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken, çalışılan il ve mesleki deneyime göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Muhasebe Meslek Mensupları, İzlenim Yönetimi, Muhasebe Mesleği, İzlenim Yönetimi Taktikleri The study was conducted in order to define impression management tactics used by members of the accounting profession operating in Rize and Trabzon. The study aims to identify whether the used impression management tactics change in terms of the variables, such as title, gender, city of profession, age, professional experience, level of education and importance given to impressions, or not. The sample of the study covers 102 accountants in total and includes 13 independent accountants, 86 independent accountant and financial advisers and 3 sworn financial officers. A questionnaire was used in order to collect data for the study. The collected data was analysed through SPSS programme. Factor analysis was conducted in order to determine the impression tactics used by the members of the accounting profession. The variables of gender, city and importance given to impressions were tested through Mann Whitney U Test and other variables, namely title, age, professional experience and level of education were tested through Kruskal Wallis H Test in order to see whether these variables are affecting the used impression management tactics or not. The two important findings of the study are as follow: Firstly, while the variables of title, gender, city of profession, professional experience, level of education and importance given to impressions don't create a significant difference in terms of the assertive impression management tactics by the members of the accounting profession, age variable creates a significant difference. Secondly, while the variables of title, gender, age, level of education, importance given to impressions don't create a significant difference in terms of the defensive impression management tactics by the members of the accounting profession, the variables of city of profession and professional experience create a significant difference. Key Words: Members of Accounting Profession, Impression Management, Profession of Accounting, Impression Management Tactics