Kişilerarası ilişkilerde affetme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
Citation
Kaya, Ö. S. (2019). Kişilerarası ilişkilerde affetme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 18(3), 1244-1259. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.611538Abstract
Bu çalışmada, yetişkinlerde affetmeyi ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki beş devlet üniversitesinde örgün eğitim alan 683 yetişkin ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yaşları 18-28 arasında değişmektedir. Ölçeğin yapı geçerliğinin belirlemesi amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, 14 maddeden oluşan üç boyutlu bir yapı ortaya çıkmıştır. Alanyazın doğrultusunda ölçek “Kişilerarası İlişkilerde Affetme Ölçeği” (KİAÖ), alt boyutları ise “Durumu Affetme”, “Soruna Yönelme” ve “Olumluya Odaklanma” olarak adlandırılmıştır. Analizlerde maddelerin toplam varyansın %52.13’ünü açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin üç faktörlü yapısı birinci düzey doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulanmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda model uyum indekslerinin mükemmel uyum düzeyinde olduğu bulunmuştur (x2/sd= 1.57, CFI= .98, GFI= .96, AGFI= .94, IFI= .98, RMR=.041, RMSEA= 042). Benzer ölçek geçerliği incelendiğinde Toronto Empati Ölçeği ile .51, İletişim Becerileri Ölçeği için .54 bulunmuştur. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach alfa içtutarlık ve test tekrar test yöntemi kullanılmıştır. Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .85, test tekrar test güvenirlik değeri .82 bulunmuştur. Birinci alt faktöre ilişkin iç tutarlık katsayısı .86, ikinci alt faktöre ilişkin .83, üçüncü faktöre ilişkin .85 bulunmuştur. Sonuç olarak KİAÖ’nün yetişkinlerde kişilerarası ilişkilerde affetmeyi ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir. The aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool that can measure forgiveness in adults. 683 people participated in the research in the 2018-2019 academic year continuing education in five universities in Turkey. The ages of the participants ranged from 18 to 28. In order to determine the construct validity of the scale, exploratory and confirmatory factor analyses were performed. As a result of exploratory factor analysis, a three-dimensional structure consisting of 14 items emerged. As a result of the literature review, the scale was named “The Scale of Forgiveness in Interpersonal Relationships” (SFIR) and its sub-dimensions were named, “Forgiveness to Status”, “Orientation to the Problem” and “Focusing on Positive”. In the analyses, it was concluded that the items explained 52.05% of the total variance. The three-factor structure of the scale was confirmed by a firstorder confirmatory factor analysis. As a result of the confirmatory factor analysis, it was found that the model fit indices were in perfect fit (X2 / sd = 1.57, CFI = .98, GFI = .96, AGFI = .94, IFI = .98, RMR = .041, RMSEA = 042). Similar scale validity was found to be .51 with Toronto Empathy Scale and .54 for Communication Skills Scale. For the reliability of the scale, Cronbach's alpha internality and test-retest method were used. The Cronbach alpha internal consistency coefficient is .85, for the whole scale, and the test-retest reliability is .82. As a result, it can be said that SFIR is a valid and reliable measurement tool that can be used to measure forgiveness in interpersonal relationships in adults.
Source
İlköğretim Online (elektronik)Volume
18Issue
3URI
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.611538https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpNeE56UXhNUT09
https://hdl.handle.net/11436/5201