• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pre-service primary teachers’ impressions towards chemistry experiments based on constructivist laboratory approach

View/Open

Tam Metin / Full Text (854.6Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Kurt, Sevil
Konur, Kader Birinci

Metadata

Show full item record

Citation

Kurt, S. & Konur, K.B. (2017). Pre-Service Primary Teachers’ Impressions towards Chemistry Experiments Based on Constructivist Laboratory Approach. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 145-161.

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmen adaylarının gerçekleştirdikleri bütünleştirici laboratuvar yaklaşımına uygun kimya deneylerine yönelik izlenimlerinin belirlenmesidir. Araştırma özel durum çalışması şeklinde yürütülmüştür. Çalışmaya bir devlet üniversitesinin, eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan 73 sınıf öğretmeni adayı (52 bayan, 21 erkek) katılmıştır. Öğrencilerin bütünleştirici laboratuvar yaklaşıma uygun laboratuvar etkinliklerine ilişkin izlenimlerini ortaya çıkarmak amacıyla iki bölümden oluşan bir anket formu uygulanmıştır. Bunun yanı sıra etkinlikler süresince araştırmacıların biri tarafından gözlemler yapılmıştır ve notlar tutulmuştur. Anket verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma yapraklarının değerlendirme bölümündeki sorulara yapılan açıklamalar kategorilere ayrılarak analiz edilmiştir. Gözlemlere ilişkin notlar ise düzenlenerek doğrudan sunulmuştur. Çalışmada öğrencilerin en sık tekrar ettiği kodların, günlük hayatla ilişkilendirme, ilgi çekme, merak uyandırıcı olma, kalıcılık, öğrenci aktifliği, gözlem yapma, işbirliği ve grup çalışması, kavramsal anlamaya yardımcı olma olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının çalışma yapraklarındaki değerlendirme bölümü bulguları, öğretmen adaylarının kendilerinin de ifade ettikleri gibi kavramsal anlama yönünden yapılan etkinliklerin onları destekler nitelikte olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda sınıf öğretmeni adaylarının laboratuvar uygulamalarını mümkün olduğunca farklı yaklaşımlara uygun gerçekleştirebilmeleri önemlidir. Bu çalışmada olduğu gibi uygulamaların etkilerini yakından inceleme olanağı sağlayan nitel araştırmaların farklı dersler için de yaygınlaştırılması önerilmektedir
 
The purpose of this study is to investigate pre-service primary teachers’ impressions towards chemistry experiments based on constructivist laboratory approach. This study employed a case study research method. The participants of the study were 73 pre-service primary teachers (52 females and 21 males) in the Faculty of Education at a State University. A two-section opinion survey was used to identify the participants’ impressions towards laboratory activities. In addition, one of the researchers observed the laboratory activities and took field notes. The survey data were analyzed using content analysis. The participants’ explanations in the evaluation section of the worksheets were categorized and then analyzed. Finally, the findings derived from the unstructured field notes taken during activities were reported directly. It is determined that the most frequent codes stated by students about constructivist chemistry experiment applications were connecting with daily life, being enjoyable, being interesting–curiosity-provoking, being memorable, active student engagement, making observation and examination, collaboration and group work, aiding conceptual understanding. Also, the findings from the evaluation sections of the worksheets were in line with the teacher candidates’ statements that laboratory activities supported their conceptual understanding. In a similar manner to this study, future studies on other courses could employ qualitative methods to gather in-depth information about the effect of novel applications
 

Source

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

18

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpjNU1UUTFOUT09
https://hdl.handle.net/11436/5252

Collections

  • EĞİF, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [146]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.