• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medyanın beş ilkesinin uygulanması: Sınıfta Hayvan Çiftliği'ni izlemek

View/Open

Tam Metin / Full Text (510.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

Yaylacı, Ali Faruk
Beldağ, Adem
Gök, Enes
İpek, Cemalettin

Metadata

Show full item record

Citation

Yaylacı, A.F., Beldağ, A., Gök, E: & İpek, C. (2015). Medyanın Beş İlkesinin Uygulanması: Sınıfta Hayvan Çiftliği'ni İzlemek. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(34), 169-193.

Abstract

Medya Okuryazarlığı dersi alan öğretmen adayı öğrencilerin bu derste edindikleri deneyimleri çeşitli medya mesajları üzerinde uygulamaları gerek dersin etkililiğinin analiz edilebilmesi gerek öğretmen adayı öğrencilerin medya okuryazarlığı becerilerinin dinamik bir süreçte ortaya çıkarılabilmesi açısından önem taşımaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın temel amacı, Medya Okuryazarlığı dersi alan öğrencilerin medyanın beş temel ilkesine dayalı olarak Hayvan Çiftliği filminin çözümlenmesine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çalışması çerçevesinde yürütülmüştür. Veri toplamak amacıyla Medyanın Beş İlkesi bağlamında hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen 111 öğrenciden oluşmuştur. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar göstermektedir ki, öğrencilerin büyük bir kısmı medyanın beş temel ilkesi bağlamında Hayvan Çiftliği filmini çözümlemişler, söz konusu medya mesajının kurgulanmışlığı, biçimi, güdüsü, içeriği, hedef kitlesiyle ilgili saptamalar yapabilmişlerdir. Bunun yanı sıra, katılımcıların görüşlerinde yer yer cinsiyete dayalı farklılaşmalar olduğu görülmüştür.
 
Teacher candidate students who take the course of Media Literacy applying their experiences on various media messages which they have acquired in this course is important in terms of both being able to analyse the course effectiveness and being able to show up their media literacy skills in a dynamic process. Accordingly, the main purpose of the research is to evaluate the opinions of the students who take Media Literacy course with regard to the analysis of a movie (Animal Farm) based on the five basic principles of the media. The research was carried out within the framework of phenomenology which is one of the qualitative research methods. A semi-structured interview form which is prepared in the context of the Five Principles of Media was used for collecting data. The respondents of the research were composed of 111 students who were selected by a criterion sampling method. A descriptive analysis was used to analyse the data. The results indicate that most of the students have analysed the movie in the context of these five fundamental principles of the media and were able to determine the fictionalization, form, motive, context, target audience of the media message in question. Beside this, it was seen that there are partly gender-based variations in the opinions of the respondents.
 

Source

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

0

Issue

34

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpNd01qazJOZz09
https://hdl.handle.net/11436/5685

Collections

  • EĞİF, Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [186]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [91]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.