5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi
Künye
Çırak, G., Şahin Sarkın, D.B., Ünsal Özberk, E.B. & Eriş Hasırcı, H.M. (2014). 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 4(1), 83-95.Özet
Öz: Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin ve şiirlerin öğrencilere aktardığı değerleri içerik analizi yöntemiyle incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki temalarda yer alan 29 metin ve 11 şiir oluşturmaktadır. Bu kategorilerin oluşturulmasında Türkçe ders kitabının öğrencilere kazandırması gereken değerlere ve kategorilerin oluşturulmasında uyulması gereken teknik özelliklere dikkat edilmiştir. Bu araştırmada analiz tekniği olarak duygusal yön ve anlamsal (semantik) içerik analizi kullanılmıştır. Yüzdeler esas alındığında metinlerde ele alınan değer kategorilerinin içerisinde ele alınan 2173 cümlede vatanseverlik değerini içeren cümlelerin birinci sırada olduğu, bunu sırasıyla denetim ve duyarlılık, bilimsel bilgi, yaratıcılık, bilimsellik, eğlence, sevgi, çalışkanlık, sorumluluk, saygı, estetik, sağlık, bağımsızlık ve dinsellik değerini içeren cümlelerin izlediği sonucuna ulaşılmıştır. Her bir cümle bu ölçütlere göre incelendikten sonra frekans ve yüzdeleri bulunmuş ve içerdiği değerler bazında tablolaştırılmıştır. Duygusal yön analizi sonuçlarına göre ele alınan 15 kategoride de pozitif anlam yüklü cümlelerin çoğunlukta olduğu saptanmıştır. The purpose of this research is to investigate the literary text and poets of 5 grade Turkish coursebook with regards to the values transferred to students thorough using the content analysis method. The research sample consisted of 29 literary texts and 11 poets on the themes of Milli Eğitim Bakanlığı (Turkish Ministry of Education). While developing categories, the researchers regard to Turkish gradebooks acquitions and technical details. In this research the model for emotional milestones and the context analysis method were used. In literary texts 2173 sentence containing patriotism, has the largest frequency, and is followed by supervision, sensitivity, respect, esthetic, health, independence and religiosity were found. After the all sentences were categorized, the frequencies and percentages have been calculated and summarized in the table. According to model for emotional milestones, positive sentences are predominant amongst the 15 categories.