Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü ve yerel tarih uygulamalarının öğrencilerin kavramsal başarılarına ve farkındalık oluşturmalarına etkisi
Özet
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN KAVRAMSAL BAŞARILARINA VE FARKINDALIK OLUŞTURMASINA ETKİSİ Bu çalışmanın temel amacı sosyal bilgiler öğretiminde sözlü ve yerel tarih uygulamalarının öğrencilerin kavramsal başarılarına ve farkındalık oluşturmalarına etkisini tespit etmektir. Araştırma 2017- 2018 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Rize ili Çayeli ilçesinde bulunan bir devlet okulunda öğrenim gören 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu çalışma hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinin beraber kullanıldığı karma yöntem yaklaşımına göre tasarlanmıştır. Kontrol grubunun yer almadığı bu çalışmada nicel veriler "Kavramsal Başarı Testi" (KBT) testi ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise öğrencilerin sözlü ve yerel tarih uygulamalarına ilişkin görüşlerini belirlemek için "Etkinlik Süreci Görüşme Formu" ve "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" ile toplanmıştır. Araştırmada kullanılan nicel verilerin analizi Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ile yapılmıştır. Nitel veriler ise bilgisayara aktarılarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın nicel sonuçlarına göre çalışma kapsamında yürütülen etkinliklerin öğrencilerin kavramsal başarıları üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre öğrencilerin genel olarak sözlü ve yerel tarih etkinliklerinin uygulamalarına ilişkin olumlu görüş belirttikleri görülmüştür. Derslerde sözlü ve yerel tarih uygulamalarına yer verilmesi önerilebilir. Anahtar Kelimeler: Sözlü tarih, Yerel tarih, Sosyal bilgiler, Kavramsal başarı testi, Kültür ve miras öğrenme alanı ABSTRACT THE EFFECT OF ORAL AND LOCAL HISTORY PRACTICES ON STUDENTS' CONCEPTUAL ACHIEVEMENTS AND AWARENESS RAISING IN SOCIAL STUDIES TEACHING The main aim of this study is to determine the effects of oral and local history practices on students' conceptual achievements and awareness raising. The research was conducted in the 2017- 2018 academic year. The study group consists of 4th grade students in a state school in Çayeli, Rize. This study was designed according to the mixed method approach in which both quantitative and qualitative research methods are used. In this study, where the control group was not included, quantitative data were gat hered by the veril Conceptual Achievement Test (CBT) test. The qualitative data of the study were gat hered with the Activity Process Interview Form verbal and local history Semi-Structured Interview Form to determine the students' ideas about on verbal and local history practices. The analysis of the quantitative data used in the study was done by Wilcoxon Signed Rank test. Qualitative data were transferred to computer and subjected to descriptive analysis. According to the quantitative results of the study, it is concluded that the activities carried out within the scope of the study have an effect on the students' conceptual achievements. According to the qualitative results of the study, it was observed that students generally expressed positive opinions about the practices of verbal and local history activities. It can be suggested to include oral and local history practices in the courses. Keywords: Verbal history, Local history, Social studies, Conceptual success test, Culture and heritag learning area