Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorArslan, Volkan
dc.date.accessioned2019-10-30T09:08:28Z
dc.date.available2019-10-30T09:08:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11436/630
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinde düşünme stilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla bu araştırmada, ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ağrı'da görev yapmakta olan 200 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri temizleme işlemleri sonrasında katılımcı sayısı 171'e düşmüştür. Katılımcıların yaş aralığı 21 ile 62 arasında değişmektedir. Örneklemde yer alan katılımcıların yaş ortalaması 28.913 ve standart sapması 6.801 olarak hesaplanmıştır. Katılımcıların %38,6'sı erkek ve %57,9'u kadın öğretmenlerden oluşmaktadır. 6 katılımcı ise cinsiyetini belirtmemiştir. Araştırma kapsamında veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Düşünme Stilleri Ölçeği ve Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Veri analiz süreci iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada değişkenlere ilişkin betimleyici istatistikler ve sosyo-demografik değişkenler açısından düşünme stilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Sosyo-demografik değişkenler açısından katılımcıların problem çözme ve düşünme stilleri arasındaki ilişki, tüm bağımsız değişkenlerin iki kategoriden oluşması nedeniyle bağımsız örneklemler için t-testi (independent-samples t-test) aracılığıyla incelenmiştir. İkinci aşamada, düşünme stilleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi aracılığıyla incelenmiştir. Yapılan tüm analizler SPSS 25 ve 0.05 anlamlılık düzeyiyle incelenmiştir. Araştırma sonuçları, sınıf öğretmenlerinin çoğunlukla yürütme ve yasama düşünme stillerini kullandıklarını göstermiştir. En düşük puan ortalamasının muhafazakâr düşünme stilinde olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre analiz sonuçları, düşünme stillerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma göstermemiş, buna karşılık sınıf öğretmenlerinin problem çözme becerisinin cinsiyete göre farklılaştığını göstermiştir. Ayrıca katılımcıların düşünme stillerinde sadece anarşi boyutunda medeni durum, kıdem yılı ve yaş etkeni farklılaşmalar yaratmıştır. Sınıf öğretmenlerinin düşünme stilleri ve problem çözme becerileri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığına ilişkin yapılan korelasyon analiz sonuçlarına göre katılımcıların problem çözme becerisinin sadece monarşik düşünme stiliyle anlamlı düzeyde ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Buma göre yüksek düzeyde monarşik düşünme stiline sahip sınıf öğretmenlerinin, yüksek problem çözme becerisine sahip oldukları söylenebilir. The aim of this study is to investigate the relationship between thinking styles and problem solving skills in primary school teachers. In order to investigate the relationship between the variables, descriptive design based on relational screening model was used in this study. The sample of the study consisted of 200 primary school teachers working in Ağrı. The number of participants dropped to 171 after data cleanup. The age of the participants ranged from 21 to 62 years. The mean age of the participants in the sample was 28.913 and the standard deviation was calculated as 6.801. 38.6% of the participants were male and 57.9% were female teachers. 6 participants did not indicate their gender. KBF, DSO and PCE were used as data collection tools within the scope of the research. The data analysis process was carried out in two stages: In the first stage, the relationship between thinking styles and problem solving skills in terms of descriptive statistics and socio-demographic variables were examined. The relationship between the problem-solving and thinking styles of the participants in terms of socio-demographic variables was examined for independent samples through t-test (independent-samples t-test), because all the independent variables consisted of two categories. In the second stage, the relationship between thinking styles and problem solving skills was investigated through Pearson correlation analysis. All analyzes were analyzed with SPSS 25 and 0.05 significance level. Research results show that primary school teachers mostly use executive and legislative thinking styles. It was observed that the lowest point average is conservative thinking style. At the same time, the conservative thinking style, which is the least preferred style of thinking, has brought the tradition to the forefront in their works. According to gender variable, the results of analysis showed no significant difference in thinking styles, whereas primary school teachers' problem-solving skills differed by gender. Moreover, in the thinking styles of the participants, only marital status, and seniority year and age factor differentiations were created in the dimension of anarchy. According to the results of the correlation analysis about whether there is a significant relationship between the thinking styles and problem solving skills of the primary school teachers, which are the main problem sentences of the research, it was seen that the problem solving skills of the participants were significantly correlated with only the monarchic thinking style. According to the result, it can be said that the teachers with high level of monarchical thinking have high problem solving skills.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherRecep Tayyip Erdoğan Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subject0-Belirleneceken_US
dc.titleSınıf öğretmenlerinde düşünme stilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamining the relationship between thinking styles and problem solving skills in classroom teachersen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.department0-Belirleneceken_US
dc.contributor.institutionauthorArslan, Volkan
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster