• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Developing and using physical dynamic models on socioscientific issues to present nature of science ideas

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (1.165Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2022

Yazar

Erümit, Banu Avşar
Yüksel, Tuğba

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Erümit, B.A. & Yüksel, T. (2022). Developing and Using Physical Dynamic Models On Socioscientific Issues to Present Nature Of Science Ideas. International Journal of Science and Mathematics Education, 21(4), 1031-1056. https://doi.org/10.1007/s10763-022-10296-0

Özet

Raising scientifically literate citizens has been the main concern of the science education community. Socioscientific issues (SSIs) provide a context to facilitate individuals to expand their epistemic understanding and develop scientific reasoning skills such as evidence-based argumentation and consensus building. In this qualitative research, we examined how preservice middle school science teachers (PSTs) embedded the nature of science (NOS) aspects via physical dynamic models (PDM) that they developed on SSIs. We specifically focused on how PSTs scientifically explained the SSIs in their PDMs by explicitly incorporating and reflecting on the NOS aspects. Slightly more than half of the groups succeeded in developing models with dynamic/functional feature that enabled their classmates to predict, hypothesize, test, observe, infer, and generate an explanation of the SSI during presentations. Almost half of the PSTs could not differentiate between demonstration and functional/dynamic models. We additionally used the VNOS-C questionnaire to assess PSTs' NOS understanding at the beginning and end of the semester. The VNOS-C results showed that PSTs improved on all NOS aspects at the end of the semester. However, among seven NOS aspects that we focused on in our study, creativity and imagination, empirical evidence, and inferential reasoning were explicitly used in PSTs' presentations of SSI using PDMs. Their presentations did not address subjectivity, tentativeness, social and cultural influence, and theory and law aspects. We recommend replicating this study in different science contexts. Integrating NOS aspects into physical dynamic models needs to be further investigated.

Kaynak

International Journal of Science and Mathematics Education

Cilt

21

Sayı

4

Bağlantı

https://doi.org/10.1007/s10763-022-10296-0
https://hdl.handle.net/11436/6787

Koleksiyonlar

  • EĞİF, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [146]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6023]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.