• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Data-driven Bayes approach on marine accidents occurring in Istanbul strait

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (4.849Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2022

Yazar

Kamal, Bünyamin
Çakır, Erkan

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Kamal, B. & Çakir, E. (2022). Data-driven Bayes approach on marine accidents occurring in Istanbul strait. Applied Ocean Research, 123, 103180. https://doi.org/10.1016/j.apor.2022.103180

Özet

Analysing of marine accidents is crucial for vessels passing through narrow and busy waterways. The Istanbul Strait is one of the narrowest channels in the world and is exposed to intense maritime traffic. Taking accidents that occurred in the Istanbul Strait into account, this study proposes a quantitative assessment. 418 vessel accidents, which are taken place in the four sectors (Turkeli, Kandilli, Kadiko center dot y, Marmara) that constitute the Istanbul Strait area under Istanbul Vessel Traffic Services (VTS) scope, are investigated. Considering accident type as a target variable, this study concentrates on the probabilistic relationships among the factors (i.e., vessel age, flag, wind speed, visibility, current) which are thought to influence the occurrence of accidents. Therefore, Tree Augmented Naive Bayes (TAN) which is one of the most utilized data-driven Bayesian Network approaches is employed. The outcomes of the research indicate that small vessels especially under 300 GRT are more prone to experience adrift accident which is also found as the most frequent accident type in the Istanbul Strait. Domestic maritime authorities can utilize the findings of this study to prevent the reoccurrence of accidents and develop more effective measures.

Kaynak

Applied Ocean Research

Cilt

123

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.apor.2022.103180
https://hdl.handle.net/11436/6882

Koleksiyonlar

  • DNZF, Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [102]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.