II. Abdülhamid Dönemi maarif bürokratlarından önemli bir sima: Fârukîzade Abdullah Hasîb Efendi
Künye
Güçtekin, N., & Karslı, İ. (2022). II. Abdülhamid Dönemi Maarif Bürokratlarından Önemli Bir Sima: Fârukîzade Abdullah Hasîb Efendi. Vakanüvis-Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 7 (1) , 69-97. https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1064062Özet
Osmanlı’da Avrupai tarzda açılmış olan gayrimüslim ve yabancı okullar,
misyonerlik işlevi ile yıkıcı etkileri bilinen kurumlardır. Buna rağmen, yabancı dil
öğretmenin yanı sıra, sundukları yüksek kalite ve nitelikteki eğitim imkânlarıyla
halktan büyük ilgi ve talep görmüşlerdir. Yalnızca payitaht ile sınırlı kalmayan
bu yoğun ilgi, taşrada da etkili olarak, Gayrimüslimleri olduğu kadar yerel
Müslüman çocuklarını da kısa sürede bu kurumlara yöneltmiştir. Özellikle II.
Abdülhamid Dönemi’nde (1876-1909), eğitim alanında yapılan tüm girişimler, ülkenin birlik, dirlik ve bütünlüğünü söz konusu okulların zararlı faaliyetleriyle
yıkıcı etkilerinden korumak için zorunlu olarak başlatılan bir karşı refleks
hareketi olarak görülmelidir. 1880’li yıllardan itibaren tüm vilayetlerde hızlıca
başlatılan teşkilatlanma ve okullaşma, millî alternatif olarak görülen Türk özel
okullarının açılması ve teşvik edilmesi ile diğer tüm faaliyet ve önlemler söz
konusu mecburiyet neticesinde ortaya çıkmıştır. Alınan önemli önlemlerden bir
diğeri de; Dersaadet ve Bilâd-ı Selâse’deki yabancı okulları denetleme ve tüm
resmî işlemlerini yürütme görevini üstlenmek amacıyla 1886-1911 yılları
arasında faaliyet gösteren Mekâtib-i Gayr-ı Müslime ve Ecnebiye
Müfettişliği’nin kurulmasıdır. Bu çalışma da, Arapça ve Farsça lisanlarını çok iyi
bilen, yazar ve hukukçu iken II. Abdülhamid Dönemi’nde önemli Maarif
bürokratlarından biri olan Fârukîzade Abdullah Hasîb Efendi’nin biyografisi,
sicili ve arşiv belgeleri ışığında ele alınacaktır. Non-Muslim and foreign schools opened in the European style became
educational institutions which were in high demand and where people desired
to receive education due to the teaching of a foreign language as well as the
delivery of high-quality education along with other opportunities, although
their missionary and destructive effect was known. This demand and great
interest were not only limited to the capital city but also affected the
countryside. Local Muslim children, as well as non-Muslims, were attracted to
these schools in a short time. Especially during the period of Abdülhamid II
(1876-1909), all the initiatives and activities performed in the field of education
should be considered a counter-reflex movement initiated obligatorily to
protect the unity, peace, and integrity of the country from the harmful
activities and destructive effects of afore-mentioned schools. The organization
and schooling initiated rapidly in all provinces as of the 1880s, the opening and
promotion of Turkish private schools, regarded as a national alternative, and
all other activities and precautions took place as a result of the said necessity.
Another important precaution taken was the foundation of the Non-Muslim
and Foreign Schools Inspectorship that operated between 1886 and 1911 to
take on the duty of inspecting foreign schools in Dersaadet and Bilâd-ı Selâse
and performing all the official operations. In this study, the biography of Fârukîzade Abdullah Hasîb Efendi, who could speak Arabic and Persian
languages very well and became one of the important education bureaucrats
in the period of Abdülhamid II while being an author and legist, will be
discussed in light of his records and archive documents.