Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorEryılmaz Toksoy, Seyhan
dc.date.accessioned2023-03-02T05:50:49Z
dc.date.available2023-03-02T05:50:49Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.citationEryılmaz Toksoy, S. (2022). Analysis of Strategies Used by Students in Solving Motion Problems According to the Presentation of the Problem. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 15(29, 327-346. https://doi.org/10.30831/akukeg.975348en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.30831/akukeg.975348
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11436/7743
dc.description.abstractIn this research, it was aimed to analyze the problem solving strategies used during solving problems related to constant speed and constant acceleration motion, which are often used in graphs, according to the presentation of the problem (text and graph). The research was carried out with 119 students studying in the 11th grade. In the research conducted in a case study pattern, data were collected using the problem solving strategies scale used in Physics at the high school level and open-ended questions about problems presented in two different ways. Scores from the scale were analyzed through the SPSS 25 program, and data from open-ended questions were analyzed by content analysis. According to the results obtained from the scales, it was determined that the problemsolving strategies used by students did not differ according to the presentation of the problem, but there was a difference in the stages of understanding the problem and organizing the problem according to the results obtained from open-ended questions. According to these results, it can be said that the way the problem is presented mostly affects the stage of understanding the problem. The understanding phase affects the solution process and the time required for the solution. Therefore, different techniques can be used to understand the problem according to the presentation of the problem during teaching.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada grafiklerden sıklıkla faydalanılan sabit hızlı ve sabit ivmeli harekete ilişkin problemlerin çözümü sırasında kullanılan problem çözme stratejilerinin problemin sunumuna (metin ve grafik) göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 11. sınıfta öğrenim görmekte olan 119 öğrenci ile yürütülmüştür. Bir durum çalışması deseninde yürütülen araştırmada Lise Düzeyinde Fizikte Kullanılan Problem Çözme Stratejileri Ölçeği ve iki farklı şekilde sunulan problemlere ilişkin açık uçlu sorularla veriler toplanmıştır. Ölçekten alınan puanlar SPSS 25 programı aracılığı ile analiz edilerek, açık uçlu sorulardan elde edilen veriler ise içerik analizine tabi tutularak bulgulara ulaşılmıştır. Ölçeklerden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin kullandıkları problem çözme stratejilerinin problemin sunumuna göre farklılaşmadığı, ancak açık uçlu sorulardan elde edilen bulgulara göre problemi anlama ve problemi örgütleme aşamalarında farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre problemin sunum şeklinin en çok problemi anlama aşamasını etkilediği söylenebilir. Öğrencilerin en fazla problemi anlama aşamasına yönelik stratejileri kullandıkları tespit etilmiştir. Anlama aşaması çözüm sürecini ve çözüm için gereken süreyi etkilemektedir. Bu nedenle öğretim sırasında problemin sunumuna göre problemi anlamaya yönelik farklı teknikler kullanılabilir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPhysicsen_US
dc.subjectProblem solving strategyen_US
dc.subjectProblem presentationen_US
dc.subjectGraphical representationen_US
dc.subjectFiziken_US
dc.subjectProblem çözme stratejisien_US
dc.subjectProblem sunumuen_US
dc.subjectGrafiksel gösterimen_US
dc.titleAnalysis of strategies used by students in solving motion problems according to the presentation of the problemen_US
dc.title.alternativeÖğrencilerin hareket problemlerinin çözümünde kullandıkları stratejilerin problemin sunumuna göre incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentRTEÜ, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümüen_US
dc.contributor.institutionauthorEryılmaz Toksoy, Seyhan
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.975348en_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage327en_US
dc.identifier.endpage346en_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster