EBA canlı ders uygulaması hakkında öğretmen görüşleri
Künye
Durmuş, A. & Eryılmaz Toksoy, S. (2022). EBA Canlı Ders Uygulaması Hakkında Öğretmen Görüşleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 299-312. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.998812Özet
The purpose of this research is to determine the opinions of teachers about the live lesson feature
added to the Education Information Network (EBA) due to the Kovid-19 epidemic. The study group of
the research consists of 127 teachers who are teaching at primary, secondary and high school levels in
the district of "Kars" in the province of "Akyaka" in the first half of the 2020-2021 academic year. In
the study carried out in the survey model, a questionnaire was developed to collect the data. In order to
determine the survey items, first of all, literature was made and then informal interviews were held
with the teachers about the EBA live lesson system. At the end of the item identification process, a 33-
item draft questionnaire was created. Expert opinion was sought for the validity and reliability studies
of the draft questionnaire, and a final 29-item questionnaire was created. The survey data were
obtained on a voluntary basis by teachers working in the official primary and secondary education
institutions of the Ministry of National Education and having live lesson experience. The
questionnaires were delivered to the teachers in printed form, and 1 week was given to answer them.
Frequency, percentage, mean and standard deviation values were used in the analysis of the data.
According to the data obtained, it was determined that the teachers faced problems in accessing the
live lesson system and that they had some limitations in terms of their contribution to the teaching
process. Considering the usability dimension of the live lesson system, it was concluded that the
teachers had a positive opinion because they found the system functional and useful. In line with the
findings obtained, guiding suggestions were made regarding the live lessons to be held in the future. Bu araştırmanın amacı, Kovid-19 salgınından dolayı Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) eklenen canlı ders
özelliğine yönelik öğretmenlerin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021
eğitim öğretim yılı birinci yarı döneminde, “Kars” ili “Akyaka” ilçesinde ilkokul, ortaokul ve lise
düzeylerinde eğitim vermekte olan 127 öğretmen oluşturmaktadır. Tarama modelinde yürütülen
çalışmada verilerin toplanması için bir anket geliştirilmiştir. Anket maddelerinin belirlenebilmesi için
öncelikle literatür taraması yapılmış daha sonra ise EBA Canlı Ders sistemi hakkında öğretmenlerle
yapılandırılmamış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Madde belirleme sürecinin sonunda 33 maddelik
taslak anket formu oluşturulmuştur. Taslak anket formuna ilişkin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları
için uzman görüşüne başvurulmuş olup 29 maddelik nihai anket oluşturulmuştur. Anket verileri Millî
Eğitim Bakanlığının resmî ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında çalışan, canlı ders deneyimi olan
öğretmenler tarafından gönüllülük esasına bağlı olarak elde edilmiştir. Anketler basılı bir şekilde
öğretmenlere ulaştırılmış, cevaplamaları için ise 1 hafta süre verilmiştir. Verilerin analizinde frekans,
yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre öğretmenlerin
canlı ders sistemine erişimde sorunlarla karşılaştığı, öğretim sürecine sağladığı katkı boyutunda ise
birtakım sınırlılıklara sahip olduğu görüşü tespit edilmiştir. Canlı ders sisteminin kullanışlılık boyutu
ele alındığında ise öğretmenlerin sistemi işlevsel ve kullanışlı bulduğundan olumlu görüşe sahip
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda ileride yapılacak canlı derslerle
ilişkin yol gösterici önerilerde bulunulmuştur.