• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Çay içecek pazarında tüketim alışkanlıklarının içerik analizi ve metin madenciliği ile değerlendirilmesi

Thumbnail

View/Open

Full Text / Tam Metin (1.038Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Çakıroğlu, Kamer Ilgın
Kartal, Burcu
Öztürk, Abdülkadir
Sert, Mehmet Fatih

Metadata

Show full item record

Citation

Çakıroğlu, K.I., Kartal, B., Öztürk, A. & Sert, M.F. (2022). Çay İçecek Pazarında Tüketim Alışkanlıklarının İçerik Analizi ve Metin Madenciliği ile Değerlendirilmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(4), 3109-3136 http://doi.org/ 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.12.2031

Abstract

Çay dünya genelinde belirli bölgelerde yetiştirilen bir ürün olup, yetiştirildiği ülkenin ekonomisine katkı sağlamaktadır. Çay birçok tüketici tarafından farkındalığı olan ve tüketilen bir ürün olmakla birlikte farklı tüketiciler tarafından farklı çay türlerinin tercih edildiği görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin çay tüketim alışkanlıkları ile bir ürün olarak çaya yönelik algılarının ortaya çıkarılmasıdır. Bu araştırma kalitatif bir araştırma olup, veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Amaçsal örneklem yöntemi ile seçilen 23 farklı çay tüketicisinden çay tüketim alışkanlıklarına yönelik veri elde edilmiştir. Veri, içerik analizi ve metin madenciliği teknikleri ile analiz edilmiştir. On altı temel kategori ve alt kategorilerin değerlendirilmesi ile elde edilen bulgular, tüketicilerin çay türü olarak genellikle siyah çayı algıladıklarını ortaya koymaktadır. Ayrıca tüketicilerin çayda kaliteye, tada, aromaya, çayın rengine, çayın berrak olmasına önem verdikleri görülmektedir. Tüketiciler çay markaları arasında farklılıklar (tat, kalite, ambalaj, fiyat gibi) olduğunu belirtirken, yerli çay markalarının tercih edilmesinin önemini vurgulamışlardır
 
Tea is a product grown in certain regions around the world and contributes to the economy of the country where it is grown. Tea is a product that is aware of and consumed by many consumers, and it is seen that different types of tea are preferred by different consumers. The aim of this study is to reveal consumers' tea consumption habits and their perceptions of tea as a product. This research is a qualitative research and in-depth interview technique was used as a data collection technique. Data on tea consumption habits were obtained from 23 different tea consumers selected by the purposeful sampling method. The data was analyzed by content analysis and text mining techniques. Findings obtained by evaluating sixteen basic categories and sub-categories reveal that consumers generally perceive black tea as a type of tea. In addition, it is seen that consumers give importance to the quality, taste, aroma, color, and clarity of the tea. While consumers stated that there are differences (such as taste, quality, packaging, and price) between tea brands, they emphasized the importance of choosing domestic tea brands.
 

Source

Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi

Volume

57

Issue

4

URI

http://doi.org/ 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.12.2031
https://hdl.handle.net/11436/7790

Collections

  • İşletme Bölümü Koleksiyonu [128]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Recep Tayyip Erdoğan University || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan University, Rize, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.