Covid -19 küresel salgın sürecinde turizm işletmelerinin kriz yönetim uygulamaları ile işletme performansı arasındaki ilişkide iyimserliğin düzenleyici rolü: TR90 bölgesi örneği
Künye
Acuner, E. & Ergin, E. (2022). Covid-19 Küresel Salgın Sürecinde Turizm İşletmelerinin Kriz Yönetim Uygulamaları İle İşletme Performansı Arasındaki İlişkide İyimserliğin Düzenleyici Rolü: TR90 Bölgesi Örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 397-418. https://doi.org/10.21547/jss.978505Özet
Bu çalışmada COVID-19 küresel salgını ile turizm endüstrisi ilişkilendirilmiştir. Bunun önemli nedenleri
arasında; salgının sebep olduğu seyahat kısıtlamaları ve turizm sektöründe bazı işletmelerin faaliyetlerine ara
vermeleri hatta işletmelerin salgın şartlarında uymak zorunda oldukları düzenlemelerdir. Dolayısıyla çalışma
kapsamında bu nedenlerle ortaya çıkacak muhtemel krizler ve bu krizlerin yönetimi ele alınmıştır. Çalışmanın
amacı, COVID-19 küresel salgınla mücadelede turizm sektöründeki yöneticilerin benimsediği kriz yönetim
uygulamaları ve işletmelerin performansı arasındaki ilişkide iyimserliğin düzenleyici rolünün olup olmadığının
tespit edilmesidir. Çalışmanın modeli, olumlu yönelim teorisi ve kaynakların korunması teorisine
dayandırılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Çalışmada, genel tarama araştırmasının
bir türü olan ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini, TR90 Bölgesinde faaliyet gösteren
konaklama işletmeleri, seyahat işletmeleri ve yiyecek-içecek işletmelerindeki çalışan personeli kapsamaktadır.
Çalışmanın verileri anket tekniği ile toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda, konaklama
işletmeleri, seyahat işletmeleri ve yiyecek-içecek işletmelerinde; kriz yönetim uygulamaları ile işletme
performansları arasındaki ilişkide iyimserliğin düzenleyici rolünün olduğu sonucuna ulaşılmıştır. the pandemic and the suspension of activities of some businesses in the tourism sector and even the regulations
that businesses have to comply with in the pandemic conditions are among the important reasons for this.
Therefore, within the scope of the study, possible crises that may arise due to these reasons and the management
of these crises are discussed. The aim of the study is to determine whether optimism has a regulatory role in
the relationship between the crisis management practices adopted by the managers in the tourism sector and
the performance of the enterprises in the fight against the COVID-19 pandemic. The model of the study was
based on the theory of positive orientation and conservation of resources theory. Quantitative research approach
was adopted in the study. Relational survey method, which is a type of general survey research, was used in
the study. The population of the study consisted of accommodation businesses, travel businesses and food and
beverage businesses operating in the TR90 Region. The data of the study were collected by questionnaire
technique. In line with the data obtained from the study, it was concluded that optimism has a moderating role
in the relationship between crisis management practices and business performances in accommodation
businesses, travel businesses and food and beverage businesses.