• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Control of dynamic trim for planing vessels with interceptors in terms of comfort and minimum drag

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (1.371Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2023

Yazar

Şahin, Ömer Sinan
Kahramanoğlu, Emre
Çakıcı, Ferdi
Pesman, Emre

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Şahin, Ö.F., Kahramanoğlu, E., Çakıcı, F. & Pesman, E. (2023). Control of dynamic trim for planing vessels with interceptors in terms of comfort and minimum drag. Brodograndja, 74(1), 1-17. https://doi.org/10.21278/brod74101

Özet

Nowadays, interceptors are often used to decrease total resistance and enhance comfort by reducing dynamic trim for high-speed planing vessels. They can be controlled manually as well as automatically by using a suitable closed-loop control system. Thus, in the present study, an automatically controllable system is presented to minimize the total resistance by reducing the dynamic trim in calm water. To reach this aim, a mathematical model which can represent the 2 degree of freedom vertical motion of a prismatic planing vessel is presented. The coefficients used in the model are calculated by using the Savitsky method. The standard dynamic trim angle and the optimum ones in terms of resistance are calculated by using the same method. For control action, a linear full state feedback control strategy (linear quadratic regulator) is applied, and instantaneous blade heights are found considering the change in forward speed. Therefore, the control-oriented model is able to change the blade height to reach the optimum trim angle in terms of the total resistance of the vessel for different forward speeds and speed profiles. The results show that the designed linear quadratic regulator control strategy is successful for reference trim tracking problems.

Kaynak

Brodograndja

Cilt

74

Sayı

1

Bağlantı

https://doi.org/10.21278/brod74101
https://hdl.handle.net/11436/8108

Koleksiyonlar

  • Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [34]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.