• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

What does critical thinking mean? Examination of pre-service teachers' cognitive structures and definitions for critical thinking

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (1.175Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2023

Yazar

Altun, Ebru
Yıldırım, Nagihan

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Altun, E. & Yıldırım, N. (2023). What does critical thinking mean? Examination of pre-service teachers' cognitive structures and definitions for critical thinking. Thinking Skills and Creativity, 49, 101367. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101367

Özet

This study aims to determine pre-service teachers' cognitive structures and conceptual definitions for the concept of critical thinking, thereby revealing their perceptions about it. Document analysis, one of the qualitative research approaches, was employed in the study. The study group consists of 161 pre-service teachers from different departmental programs of a state university in Turkey (primary school teaching, mathematics education, science education, Turkish education, social sciences education and psychological counseling and guidance education) enrolled in the 'Critical and Analytical Thinking' elective course in the fall and spring semesters of the 2021-2022 academic year. A form consisting of open-ended questions prepared by the researchers was used as a data collection tool. The first part of the form consists of a word association test used to reveal pre-service teachers' cognitive structures about critical thinking and the relations between the concepts in this structure while the second part involves an open-ended question in response to which they can write their original definitions for critical thinking. Content analysis method was used to analyze the data obtained from the form. The analysis showed that the pre-service teachers had rich cognitive structures for the definition and content of critical thinking, that they preferred to describe the concept of critical thinking as skill-based in their definitions and did not include critical thinking dispositions in their definitions as much as skills, although they emphasized many critical thinking dispositions in the word association test, that their definitions were consistent with the definitions in the literature, and that their perceptions of critical thinking were relevant to the nature of critical thinking.

Kaynak

Thinking Skills and Creativity

Cilt

49

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101367
https://hdl.handle.net/11436/8299

Koleksiyonlar

  • EĞİF, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [145]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]

İlgili Öğeler

Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.

  • İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bu eğilimleri etkileyen faktörler (İstanbul ili örneği) 

    Aşkar, Aykut (Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, 2015)
    Eleştirel düşünme kendi düşünce süreçlerimizin bilincinde olarak, başkalarının düşünce süreçlerini göz önünde tutarak, öğrendiklerimizi uygulayarak kendimizi ve çevremizde yer alan olayları anlayabilmemizi amaç edinen ...
  • The impact of critical listening and critical reading on critical thinking 

    Baki, Yasemin (MDPI, 2025)
    Critical listening, critical reading, and critical thinking are three closely related cognitive skills that aim to evaluate information with an analytical and questioning approach. Critical listening and critical reading, ...
  • Okuma çemberi yönteminin eleştirel okuma özyeterlilik algısı ve eleştirel düşünme tutumuna etkisi 

    Baki, Yasemin (2022)
    leştirel okuma özyeterlilik algıları ve eleştirel düşünmeye yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ön-test son-test kontrol grupsuz yarı deneysel desenle gerçekleştirilen araştırmada gruplardaki denekler, ...



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.