Yazar "Tekbıyık, Ahmet" için EĞİF, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu listeleme
-
Afet eğitimi ve disiplinlerarası öğretim: öğretmenler ne düşünüyor?
Birinci Konur, Kader; Sezen Vekli, Gülşah; Şeyihoğlu, Ayşegül; Tekbıyık, Ahmet; Kartal, Ayça (Ankara Üniversitesi, 2023)Afetlerle ilgili yapılan araştırmalarda disiplinlerarası çalışmaların ön plana çıktığı görülmektedir. Bu araştırmalarda öğretmenlerin bilgi eksikliklerinin afet eğitimine yönelik uygulamalarda sorun teşkil ettiği ifade ... -
Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi
Bu araştırmada, ilköğretim öğrencilerinin eğlenceli deney ve etkinliklerle bilime ve çevreye karşı olumlu tutum geliştirmelerini sağlamak amacıyla gerçekleştirilen yaz bilim kampı değerlendirilmiştir. Kamp ilköğretim 7. ... -
The design and implementation of a teacher training program for improving teachers' disaster literacy: interdisciplinary disaster education program (idep)
Seyihoğlu, Ayşegül; Kartal, Ayça; Tekbıyık, Ahmet; Vekli, Gülşah sezen; Konur, Kader Birinci (Scientia Socialis, 2021)The interdisciplinary aspect of natural disasters requires their correlation with more than one discipline and orientation for understanding and teaching the inevitable nature of disasters. This study aimed to design a ... -
Determination of pre-service primary teachers' efşcacies toward science teaching course: A case of rize university
Tekbıyık, Ahmet; Pırasa, Nimet (2009)The main purpose of this study is to determine of pre-service primary teachers' self-efficacies towards Science Teaching course and to reveal the relationship between these and gender, the field of high school, the achievement ... -
Development of srgumentation based concept cartoons for socioscientific issues: A case of science and art centers
Atasoy, Şengül; Tekbıyık, Ahmet; Çalık, Muammer; Yılmaz Tüzün, Özgül (Turkish Education Assoc, 2022)In the present study, argumentation based concept cartoons for socioscientific issues (CCSSI) were designed for students enrolled in Science and Art Centers (SACs), and the results of the implementation were evaluated. The ... -
Effects of a summer robotics camp on students’ STEM career interest and knowledge structure
Tekbıyık, Ahmet; Bulut, Demet Baran; Sandalcı, Yalçın (Düzce Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)The present study focuses on the assessment of summer robotics camp designed for 7th grade students who were supposed to work on a STEM-related problem through modeling and design activities. It was exclusively investigated ... -
Examining the views of preservice teachers about online science education during the Covid-19 lockdown: Expectations, opportunities, threats, motivations, and beliefs
Switching from face-to-face learning to mandatory online education during the coronavirus pandemic brought much uncertainty and new experiences for undergraduate students who were unfamiliar with that type of learning. ... -
Exploring continuity equation via a modeling activity: in the context of crowd science
Yüksel, Tuğba; Tekbıyık, Ahmet; Avşar Erümit, Banu (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2020)Using problems from real life contexts which is related to learners'environment or their culture plays an important role in their learning that concept. in this regard, science educators especially physics educators search ... -
Fizik dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi
Arslan, Ayşe; Ercan, Orhan; Tekbıyık, Ahmet (2014)Fizik dersi öğretim programı 2007 yılından itibaren kademeli olarak yürürlüğe girmiştir. Öğretim programlarının en önemli paydaşı olan öğretmen- lerin öğretim programı ile ilgili düşüncelerinin belirlenmesi önemlidir. Bu ... -
Karadeniz Bölgesi’ndeki bazı yerel sosyobilimsel konularda öğrencilerin informal muhakemelerinin belirlenmesi: HES, organik çay ve yeşil yol projesi
Bu çalışmada, öğrencilerin yerel sosyobilimsel konulardan (SBK’lerden) olan nehir tipi hidroelektrik santraller (HES’ler), organik çay ve yeşil yol ile ilgili informal muhakeme modlarını ve düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. ... -
Ortaöğretim öğrencilerine yönelik güncel fizik tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirliği
Tekbıyık, Ahmet; Akdeniz, Ali Rıza (Ekip Buro Makineleri A., 2010)Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerine yönelik güncel fizik tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve geliştirilen ölçeğin geçerlik-güvenirlik çalışmaları çerçevesinde kullanılabilirliğinin incelenmesidir. Araştırmanın ... -
The use of Jigsaw collaborative learning method in teaching socioscientific issues : The case of nuclear energy
Tekbıyık, Ahmet (Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2015)This research examines the influence of Jigsaw, which is a collaborative learning (CL) method, on students' views and decision-making processes concerning the use of nuclear energy. the research included 60 fourth-year ... -
The ınfluence of activities based on GEMS with the theme of earth crust on the fourth grade students' conceptual understanding and scientific process skills
Çelik, Mustafa; Tekbıyık, Ahmet (2016)Bu çalışmada GEMS'in yapısına uygun olarak Yer Kabuğunun Gizemi ünitesinin kazanımları kapsamında "Yerkabuğu" temalı etkinlikler geliştirilmiş ve bu etkinliklerin öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve bilimsel süreç ...