Bölüm "RTEÜ, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü" İşletme Bölümü Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 66, listelenen: 21-40
-
Financial development and economic growth: A panel causality analysis for OECD countries
(Mehmet Akif Ersoy Univ, 2019)The relationship between financial development and economic growth is expressed by different hypotheses. Demand pressure which is caused by increased income as a conclusion of growth may lead to the financial development. ... -
Gıda sektöründeki firmalarda kurumlar vergisi ve duran varlık değişiminin karlılık üzerindeki uzun dönem etkileri: BİST örneği
(İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası, 2023)İşletmelerin, sürekliliğini sağlamak amacıyla yapmış olduğu faaliyetler, ülke ekonomisi ve işletmeler açısından büyük önem arz etmektedir. İşletmeler ekonomik olarak büyümeyi sağlamak, piyasa değerini ve karlılığını ... -
Heterogeneous market hypothesis in major european stock exchanges
(Burdur Mehmet Akif Ersoy University, 2024)The aim of this study is to investigate heterogeneous market efficiency in European stock exchanges using Augmented HAR-RV model. According to the heterogeneous market efficiency hypothesis, investors create portfolios ... -
II. Rize Sempozyumu: Turizm, 04-06 Kasım 2016
(Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, 2017)Dünya genelinde turizm endüstrisinin ekonomik hacim ve turist sayısı açısından performansı istikrarlı bir şekilde yükselmeye devam etmektedir. Turizm özellikle dünya ihracat kategorisinde önde gelen endüstrilerden ... -
The impact of perceived COVİD-19 threat and death anxiety on buying behavior among academics: A comparison between Türkiye and Northern European countries
(Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 2023)Academics, one of the occupational groups exposed to isolation in the COVID-19 epidemic, tried to adapt to the remote working regulations by not being able to maintain the social environment they were accustomed to ... -
The influence of different advertisement messages and levels of religiosity on attitude and purchase intention
(Emerald Group Publishing Ltd, 2020)Purpose - Although religiosity and advertising messages have been extensively examined in the existing literature separately, studies which correlatively examine both these aspects are very limited. This paper aims to ... -
Institutional theory in international business studies: the period of period of 1990-2018
(Emerald Group Publishing, 2022)Purpose - The purpose of this study is to evaluate different strands of institutional theory within the internationalization process of multinational enterprises (IVINT%) in developed and emerging economies. In the light ... -
An integrated approach to machine selection problem using fuzzy SMART-fuzzy weighted axiomatic design
(Springer, 2018)In respond to new market requirements and competitive positioning of manufacturing companies selecting optimal machines that are consistent with manufacturing goals is of crucial importance. As it involves multiple conflicting ... -
Internal change mechanism of integrated reporting: A field study
(MDPI, 2021)Integrated reporting has a considerable impact on the decision-making of all stakeholders in firms. Moreover, the increasing importance of integrated reporting has brought about changes in the reporting process. The purpose ... -
Internationalization of Turkish business groups: motives and institutional context
(Emerald Group Publishing, 2022)Purpose This paper aims to investigate the internationalization motives behind location choice among emerging country business groups (EBGs) and the way in which institutional factors affect Turkiye's foreign direct ... -
Kamu Şeker Fabrikalarında etkinlik ölçümü: VZA - Malmquist TFV uygulaması
(2012)Bu çalışmada, Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketi’ ne ait 25 adet kamu şeker fabrikasında 2009 yılı için Veri Zarflama Analizi ile göreli etkinlik ölçümü yapılmıştır. Ayrıca söz konusu fabrikaların verimliliğinin zaman ... -
Koronafobinin karar verme tarzları ve işe bağlılık üzerindeki etkileri
(Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2021)Yeni korona virüsün (Covid-19) neden olduğu pandemisüreci toplumsal, kurumsal ve bireysel düzeyde yaşam rutinleri üzerinde ciddi değişimleri beraberinde getirmiştir. Çalışma pandemi döneminde, yöneticilerin karar verme ... -
Mağaza markalarına yönelik satın alma niyetini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi: sistematik bir literatür incelemesi
(2023)Perakendecilerin pazarda güçlü rekabet konumları raflarında sundukları markaların çeşitliliğini de beraberinde getirmiştir. Özellikle sorumluluğunu üstlendikleri mağaza markaları tüketiciler tarafından talep edilmektedir. Mağaza ... -
Makine öğrenmesi yoluyla sendikal haklarla ilgili olarak anayasa mahkemesine yapılan bireysel başvuruların analizi
(Anayasa Hukuku Araştırmaları Derneği, 2021)Bu çalışma bir yapay zekâ tekniği olan makine öğrenmesi yoluyla Anayasa Mahkemesinin (AYM) sendikal haklarla ilgili bireysel başvuru kararlarının ihlalle sonuçlanıp sonuçlanmadığını öngörmeyi amaçlamaktadır. Konunun ... -
Makroekonomik değişkenler ile sermaye hareketlerinin İmkb-100 endeksi üzerindeki etkisinin incelenmesi
(2012)Hisse senedi fiyatları, sermaye hareketleri ve makroekonomik göstergeler gibi çok sayıda değişken tarafından etkilenmektedir. Sermaye hareketleri özellikle istikrarlı ve düzenli olduklarında hisse senedi fiyatları üzerinde ... -
Measuring logistics performance of OECD countries via fuzzy linear regression
(Wiley, 2017)In logistics, performance measurement has been considered as a key competency to acquire world class performance. in light of this, we presented a robust methodology to establish an analysis framework for measuring logistics ... -
The mediating effect of attitude towards online advertising in the influence of social media addiction on online purchase intention
(ACC Publishing, 2023)This study aims to investigate the relationship between consumers' social media addiction (SMA) levels and their online purchasing intentions (OPI) while examining the mediating role of attitudes towards online advertisements ... -
Mobil pazarlamanın tüketici satınalma davranışlarına etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme
(2022)Amaç – Çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin mobil pazarlamacılığa karşı tutumlarını tanımlayan faktörler ile satın alma davranışları arasındaki ilişkileri modelleyip test etmektir. Yöntem – Çalışmada olasılıklı ... -
The moderator effect of the ınternal control system on the financial success of corporate governance
(2022)In the literature, there are studies investigating whether the internal control system and corporate governance principles have an effect on financial performance. However, there is no study investigating the moderator ... -
Muhasebe bilgi sisteminde veri kalitesinin denetim kanıtlarının güvenilirliğine etkisinin değerlendirilmesi
(2021)Son yıllarda bilgi teknolojisine dayanan muhasebe bilgi sistemindeki veri kalitesi, denetim kanıtlarının güvenilirliğini ön plana çıkarmıştır. Denetim kanıtlarının güvenilirliğinde; kanıtın elde edildiği kaynak ve kaynağa ...