Depreme maruz kalan hemşirelik öğrencilerinin akademik güdülenme ve mesleki tutumları: vaka-kontrol çalışması
Künye
Genç Köse, B., Gümüşler Başaran, A., & Kefeli Çol, B. (2024). Academic Motivation and Professional Attitudes of Nursing Students Exposed to the Earthquake: A Case-Control Study. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 11(1), 163–170. https://doi.org/10.54304/shyd.2024.01069Özet
Amaç: Maddi ve manevi kayıplara yol açan doğal afetler, bireylerde ruhsal sıkıntıların ortaya çıkmasına neden olabilmektedir. Deprem sonrası yaşanabilen stres, kaygı gibi ruhsal sıkıntılar ise bireylerin odaklanma yeteneğine ve güdülenmesine olumsuz etkiler oluşturabilmektedir. Çalışma, depremi yaşayan hemşirelik öğrencilerinin akademik güdülenme ve meslek tutum düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Vaka-kontrol tipteki çalışma, bir üniversitenin hemşirelik öğrencileri ile yapılmıştır. Depremi yaşayan 81 öğrenci vaka grubunu oluştururken, 106 öğrenci kontrol grubunu oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, “Öğrenci Bilgi Formu, Akademik Güdülenme Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde, ortalama, standart sapma, Student t testi, ANOVA, Tukey post hoc testi ve ki-kare testi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmada, öğrencilerin depremden ruhsal açıdan etkilenme durumları, depremi yaşayan öğrencilerde anlamlı (X2= 5,576, p<0,05) olarak yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin akademik güdülenme toplam puan ortalaması vaka (Ort=69,90, SS=12,29) ve kontrol grubunda (Ort=68,75, SS=10,45) yüksek bulunurken, öğrencilerin vaka (Ort=3,87, SS=0,44) ve kontrol (Ort=3,92, SS=0,45) gruplarında hemşirelik mesleğine yönelik tutum ölçeği toplam puan ortalaması ile her üç alt boyutta olumlu tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Çalışmada vaka ve kontrol grupları açısından karşılaştırma yapıldığında, akademik güdülenme ve hemşirelik mesleğine yönelik tutum ölçeği boyutları arasında anlamlı farklılık saptanmamıştır. Deprem ile akademik güdülenmesinin olumsuz yönde değiştiğini söyleyen öğrencilerin akademik güdülenme ölçeği puan ortalaması, akademik güdülenmesinin değişmediğini ya da olumlu yönde değiştiğini belirten öğrencilerden anlamlı olarak düşük bulunmuştur (p<0,05). Sonuç: Çalışma sonucunda depremin öğrencilerin akademik güdülenme ve mesleki tutumlarında fark oluşturmadığı görülmüştür.