• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Performance and emission prediction using ANN (artificial neural network) on H2-assisted Garcinia gummi-gutta biofuel doped with nano additives

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (11.45Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2025

Yazar

Venu, Harish
Soudagar, Manzoore Elahi M.
Kiong, Tiong Sieh
Razali, N. M.
Wei, Hua-Rong
Khan, T. M. Yunus
Almakayeel, Naif
Kalam, M. A.
Cüce, Erdem

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Venu, H., Soudagar, M. E. M., Kiong, T. S., Razali, N. M., Wei, H.-R., Khan, T. M. Y., Almakayeel, N., Kalam, M. A., & Cuce, E. (2025). Performance and emission prediction using ANN (artificial neural network) on H2-assisted Garcinia gummi-gutta biofuel doped with nano additives. Scientific Reports, 15(1), 5911. https://doi.org/10.1038/s41598-025-90165-2

Özet

The current work focuses on utilization of ANN (artificial neural network) for the prediction of performance and tailpipe emissions of Garcinia gummigutta methyl ester (GGME) enriched with H2 and TiO2 nano additives. For experimentation, H2 gas was introduced to the mixes containing TiO2 nanoparticles. Diesel, B10 blend (10% GGME biofuel + 90% Diesel), B20 (20% GGME biofuel + 80% Diesel), Diesel-TiO2 (Mineral Diesel with 100 ppm TiO2 nano additives), B10-H2-TiO2 (B10 blend with 100 ppm nano additives + 5 L/min of H2) and B20-H2-TiO2 (B20 blend with 100 ppm nanoparticles + 5 L/min of H2) were considered for experimentation. A constant mass flow rate of 10 L/min was used for the hydrogen flow throughout the test procedures. Test results were carefully analyzed to determine the performance and emission measures. Different speeds between 1800 and 2800 rpm were used for each test. When combined with pure Diesel and mixtures of biodiesel, these nanoparticles and hydrogen enhanced the performance data. For instance, the brake-specific fuel consumption was reduced but the power, torque, and thermal efficiency were increased. Although there was a modest rise in NO emissions, the primary goal of lowering CO, CO2, and other UHC emissions was met. The ANN models confirm and agreed the Diesel engine experimental work possesses minimal root mean square error (RMSE) and correlation coefficient values were estimated. This ideal model predicts and optimizes the engine output at a higher accuracy level, which gives better results compared with other empirical and theoretical models.

Kaynak

Scientific Reports

Cilt

15

Sayı

1

Bağlantı

https://doi.org/10.1038/s41598-025-90165-2
https://hdl.handle.net/11436/10894

Koleksiyonlar

  • Makine Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [374]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5364]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.