• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Examination of polytomous items' psychometric properties according to nonparametric item response theory models in different test conditions

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (1.410Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2017

Yazar

Avşar, Asiye Şengül
Tavşancıl, Ezel

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Avşar, A.Ş. & Tavşancıl, E. (2017). Examination of Polytomous Items' Psychometric Properties According to Nonparametric Item Response Theory Models in Different Test Conditions. Educational Sciences-Theory & Practice, 17(2), 493-514. https://doi.org/10.12738/estp.2017.2.0246

Özet

This study analysed polytomous items' psychometric properties according to nonparametric item response theory (NIRT) models. Thus, simulated datasets-three different test lengths (10, 20 and 30 items), three sample distributions (normal, right and left skewed) and three samples sizes (100, 250 and 500)-were generated by conducting 20 replications in 27 test conditions. Via simulated datasets, polytomous items' psychometric properties were investigated through NIRT models, the Mokken Homogeneity Model (MHM) and the Kernel Smoothing Approach Model (KSAM). According to MHM analysis results, number of items, distribution of sample and sample-size factors affected items' level of fit. As a result of scaling data according to MHM in this study's test conditions, tests that generally fit MHM at weak and moderate levels, with high reliability, were achieved. According to KSAM analysis results, number of items, sample distribution and sample-size factors influenced item and test discrimination. Consequent to KSAM data analysis, tests that generally consisted of items with an acceptable discrimination level and with high reliability were achieved. in this study, producing H coefficients, through MHM, that were easy to interpret and providing, through KSAM, graphics with detailed information made it easier to examine complementary polytomous items' psychometric properties.

Kaynak

Educational Sciences-Theory & Practice

Cilt

17

Sayı

2

Bağlantı

https://doi.org/10.12738/estp.2017.2.0246
https://hdl.handle.net/11436/2154

Koleksiyonlar

  • EĞİF, Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [186]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5931]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.