• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Comparison of person-fit statistics for polytomous items in different test conditions

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (1.214Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2019

Yazar

Avşar, Asiye Şengül

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Avşar, A.Ş. (2019). Comparison of person-fit statistics for polytomous items in different test conditions. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(4), 348-364.

Özet

The validity of individual test scores is an important issue that needs to be studied in psychological and educational assessment. An important factor affecting the validity of individual test scores is aberrant item response behavior. Aberrant item scores may increase/decrease the individuals’ scores and as a result individuals’ ability can be estimated above/below their true ability. Person-fit statistics (PFS) are useful tools to detect aberrant behavior. There are a great number of parametric and nonparametric PFS in the literature. The general purpose of the study is to examine the effectiveness of the parametric and nonparametric PFS in data sets which consist of polytomous items. This study is fundamental research aimed at determining the effectiveness of PFS using simulated data sets. According to the results, as expected, as the Type I error rates (significance alpha level) increased, detection rates (power) increased. In general, it is seen that as the number of misfitting item score vector and number of items increased, detection rates increased. Generally, nonparametric PFS (N-PFS) (especially GP) detected more aberrant individuals than parametric PFS (P-PFS) lzp. However, in some tests’ conditions lzp detected more aberrant individuals than N-PFS for longer tests. The results indicate that N-PFS outperformed P-PFS in most of the test conditions.

Kaynak

Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi

Cilt

10

Sayı

4

Bağlantı

https://doi.org/10.21031/epod.525647
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpNd01UUTVPUT09
https://hdl.handle.net/11436/5996

Koleksiyonlar

  • EĞİF, Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [186]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2844]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.