• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   RTEÜ
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kategori sayısının psikometrik özellikler üzerine etkisinin Mokken Homojenlik Modeli’ne göre incelenmesi

Thumbnail

Göster/Aç

Full Text / Tam Metin (981.9Kb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2018

Yazar

Avşar, Asiye Şengül

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Avşar, A.Ş. (2018). Kategori sayısının psikometrik özellikler üzerine etkisinin Mokken Homojenlik Modeli’ne göre incelenmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology-Epod, 9(1), 49-63. https://doi.org/10.21031/epod.357160

Özet

The aim of the research was to examine the effects of the number of categories for polytomous items on psychometric properties in a nonparametric item response theory (NIRT) model. For the purpose of the study, data sets with two different sample sizes (100 and 500) that come from different sample distribution shapes (normal distribution, positively skewed distribution, and negatively skewed distribution), two different test lengths (10 items and 30 items), and three different number of categories (three, five, and seven) were generated. the effects of the number of categories on psychometric properties of polytomous items were analyzed by Mokken Homogeneity Model (MHM) under NIRT model. the research was designed as a basic research. in the generation and analysis of data sets, R Studio 3.4.0 software was used. For analysis conducted with MHM, Mokken package was used in R Studio. According to scaling with MHM, specific pattern of item fit to MHM with changing the number of categories was not observed. in general, it was found that the number of categories has no effect on reliability estimate. It was determined that tests have weak fit to MHM under test conditions in the research.

Kaynak

Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology-Epod

Cilt

9

Sayı

1

Bağlantı

https://doi.org/10.21031/epod.357160
https://hdl.handle.net/11436/1863

Koleksiyonlar

  • EĞİF, Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [186]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [5260]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@RTEÜ

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi || OAI-PMH ||

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@RTEÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.