Başlık için İşletme Bölümü Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 73, listelenen: 47-66
-
Muhasebe meslek mensubu adaylarının hile algısı üzerine bir araştırma: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi örneği
(Erzurum Kültür Eğitim Vakfı, 2021)Bu araştırmanın amacı muhasebe meslek mensubu adayı olan öğrencilerin hile algılarının belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinde öğrenim gören 509 öğrenciye anket çalışması gerçekleştirilmiştir. ... -
A new approach of energy financing: The yields of green bonds in emerging economies
(Springer, 2021)This study focuses on a relatively new financial asset, namely the green bond which is particularly used to finance environmentally friendly and climate stimulating projects. From a point of business view, the financial ... -
Non-compliance of the European Court of Human Rights decisions: A machine learning analysis
(Elsevier, 2023)The paper investigates all (971) non-executed pending leading cases of the European Court of Human Rights (ECtHR) between 2012 and 2020 through Machine Learning (ML) techniques. Drawing on the extant scholarship, our ... -
The optimization of routes using evolutionary algorithms in public transportation systems
(2022)This study aims to examine, regulate, and update the land transportation of the Erzurum Metropolitan Municipality (EMM), Turkey using computerized calculation techniques. In line with these targets, some critical information ... -
The path to fintech development research on islamic finance in Turkey
(IGI Global, 2019)The concept of FinTech, which is the combination of finance and technology, aims to facilitate many services offered by financial institutions. This chapter examines the development of FinTech practices in terms of Islamic ... -
Pazarlama yönetimi açısından yaşam tarzı araştırmalarının sistematik incelemesi üzerine bir içerik analizi
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021)Amaç: Bu çalışma pazarlama alanında daha önce çalışılmış yaşam tarzı araştırmalarının içeriğine dair bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. Yöntem: Araştırmada kullanılan yöntem kalitatif araştırma olup, veriler içerik ... -
Perakende mağaza ortam kokusunun tüketici satın alma niyeti üzerine etkisi
(2021)Günümüz yoğun rekabet ortamında işletmeler hem tüketicileri etkileyebilmek hem de rekabette üstünlük sağlamak için farklı uygulamalar denemektedir. Bu kapsamda mağaza atmosferinde yer alan renk, koku, aydınlatma, müzik ... -
The politics of purchasing: Ethical consumerism in Turkey
(Springer Nature, 2019)Today’s consumers make consumption decisions not only to meet their needs but also to influence the activities of firms. This study examines antecedents and consequences of ethics domain of behavioral intentions of consumers ... -
Proposing integrated Shannon's entropy-inverse data envelopment analysis methods for resource allocation problem under a fuzzy environment
(Taylor & Francis Ltd, 2017)In this study, a two-phase methodology for resource allocation problems under a fuzzy environment is proposed. in the first phase, the imprecise Shannon's entropy method and the acceptability index are suggested, for the ... -
Recep Tayyip Erdoğan üniversitesi uluslararası öğrenci memnuniyet araştırması
(Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, 2019)Küreselleşen dünyada öğrencilerin yurtdışında eğitim alma isteklerinin artış gösterdiği görülmektedir. Hem ekonomik hem kurum imajı açısından bu öğrencilerin üniversitelere kazandırılması için üniversite yöneticilerinin ... -
Reklam müziğinin marka bilinirliği ve satın alma niyetine etkisi
(2021)Müzik günlük hayatta ve televizyon reklamlarında önemli bir yere sahiptir. Televizyon reklamlarında kullanılan müzikler hem psikolojik hem de fizyolojik etkileri vardır. Reklamlarda kullanılan müzik, dinleyicisinde ... -
Reklamlardaki sevimli karakter ilgisinin tüketici satın alma niyeti üzerine etkisi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)Tüketici satın alma karar sürecini hem fonksiyonel hem de duygusal faktörlerin etkilediği bilinmektedir. Pazarlama uygulayıcıları özellikle reklamlarda kullandıkları kişiler veya karakterler vasıtasıyla tüketicilerle ... -
Renewable energy generation forecasting in Turkey via intuitionistic fuzzy time series approach
(Elsevier, 2023)Recently, renewable energy generation (REG) forecasting has become a challenging task for effective energy management. To date, a number of time-series models utilizing physical models, statistical techniques, and artificial ... -
Return and volatility spillover effects between the Turkey and the Russia stock market
(Emerald Group Publishing Ltd, 2019)Purpose This study aimed to investigate return and volatility spillover between the Borsa Istanbul (BIST) and the Moscow Stock Exchange (RTS). Design/methodology/approach This study used generalized autoregressive conditionally ... -
Return and volatility spillovers between sustainability indexes: evidences from global, regional and domestic indexes
(Taylor & Francis Ltd., 2022)In this study, we research the effect of volatility spillover between indexes, which is an indicator for issuing various new financial products such as assets based on sustainability principles to investors. We use the ... -
Seçilmiş ülkelerin yenilik performanslarının bütünleşik CRITIC-EVAMİX yöntemleriyle ölçümü
(Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2021)Bu çalışmada, Avrupa Birliği ve OECD’ye üye 23 ülkenin yenilik performansının Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri (ÇKKV) teknikleriyle ölçülmesi amaçlanmıştır. Bunun için dünyada en prestijli yenilik endeksleri arasında ... -
Selecting appropriate ERP software using integrated fuzzy linguistic preference relations fuzzy TOPSIS method
(Atlantis Press, 2016)Due to the high uncertainty of business environment, the complexity and diversity of enterprise resource planning (ERP) projects and conflicting assessment criteria, appropriate ERP software selection can be viewed as a ... -
Selecting the best supplier at a steel-producing company under fuzzy environment
(Springer London Ltd, 2017)Supplier selection is a crucial multi-criteria decision-making (MCDM) problem which requires a tradeoff between multiple criteria denoting vagueness and imprecision with the involvement of a group of experts. Fuzzy MCDM ... -
Teknokentlere bağlı firmalar özelinde yeni ürün başarı faktörlerinin belirlenmesi üzerine bir ölçek geliştirme çalışması
(Türk Kooperatifçilik Kurumu, 2023)Bu çalışma yeni ürün başarı faktörlerini belirlemek üzere bir ölçek ortaya koyabilmek amacıyla yapılmıştır. Teknokentlere bağlı 392 firma yöneticisine uygulanan anket ile veriler toplanmış ve test edilmiştir. Açıklayıcı faktör ... -
Televizyon reklamlarında standart dile karşı şiveli dilin etkisinin belirlenmesi üzerine bir araştırma
(2016)Reklamcılar farklı dil geçmişleri olan tüketicilere mesajlarını gayretindedir. İşletmeciler etkili bir reklam oluşturabilmek için farklı dil geçmişine sahip tüketicileri nasıl harekete geçireceğini anlamak durumundadır. ...