Browsing by Author "Ursavaş, Ömer Faruk"
Now showing items 1-12 of 12
-
Fatih Projesi Üzerine Yapılan Akademik Çalışmaların İçerik Analizi*
Bu çalışmanın amacı, 2011 yılından günümüze kadar Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi ile ilgili olarak yapılan çalışmaları detaylı bir şekilde incelemek ve eğilimlerini ortaya çıkarmaktır. ... -
Genetic and environmental influences on problematic Internet use: a twin study
Deryakulu, Deniz; Ursavaş, Ömer Faruk (Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2014)Despite many studies on the prevalence and correlates of problematic Internet use (PIU), we know little about its etiological components. Our main aim is to find out to what extent PIU is influenced by genetic and environmental ... -
Genetic and environmental sources of nomophobia: a small-scale Turkish twin study
Deryakulu, Deniz; Ursavaş, Ömer Faruk (Turkish Green Crescent Soc, 2019)Nomophobia is considered to be a form of behavioral addiction, namely the fear of being out of mobile phone contact. Despite many studies on the prevalence and correlates of mobile phone addiction, not much is known about ... -
The influence of hedonic and utilitarian motivations on teachers behavioral intention to use tablet PCs
Ursavaş, Ömer Faruk (Education & Science, 2015)This study aims to find out the effects of hedonic and utilitarian motivations of the teachers on their behavioral intention to Tablet PC use. The participants of the study consist of 311 teachers using Tablet PC (141 ... -
Intrapair similarity of computer self-efficacy in Turkish adolescent twins
Deryakulu, Deniz; Mcilroy, David; Ursavaş, Ömer Faruk; Çalışkan, Erkan; Ursavaş, Ömer Faruk (Sage Publications Inc, 2016)The purpose of this study is to investigate genetic and environmental influences on computer self-efficacy. A total of 165 Turkish twin-pairs participated in the study. Participants' mean age was 12.45 (SD=1.82). the results ... -
İlk ve ortaöğretim öğretmenlerinin teknoloji korku düzeylerinin belirlenmesi
Ursavaş, Ömer Faruk (Karadeniz Teknik Üniversitesi, 2010)Bu çalışmanın amacı ilk ve ortaokul öğretmenlerinin teknoloji korku düzeylerini belirlemektir. Araştırmada ayrıca öğretmenlerin cinsiyet, yaş, kıdem, bilgisayar sahipliği, bilgisayar kullanım süresi, bilgisayar deneyimi ... -
Measurement invariance of the digital natives assessment scale across gender in a sample of Turkish University Students
Ursavaş, Ömer Faruk; Yurdakul, Işıl Kabakçı; Türk, Mesut; Mcilroy, David (Sage Publications Inc, 2016)With reference to the digital natives' debate, there is a gap on digital natives' characteristics. To fill this gap, the Digital Natives Assessment Scale was developed to measure students' assessment of the degree to which ... -
Öğretmenlerin bilişim teknolojilerini kullanmaya yönelik davranışlarının modellenmesi
Ursavaş, Ömer Faruk (Gazi Üniversitesi, 2014)Etkili bir teknoloji uyarlama süresince öğretmenlerin bu teknolojileri kullanmaya teşvik eden veya kullanımlarını kısıtlayan faktörleri anlamak, ortaya çıkarmak son derece önemlidir. Bu önem doğrultusunda, öğretmenler ... -
Öğretmenlerin hazcı ve faydacı motivasyonlarının Tablet PC kullanımına yönelik davranışsal niyetleri üzerindeki etkisi
Ursavaş, Ömer Faruk (2015)Bu araştırma, öğretmenlerin Tablet PC kullanımına yönelik davranışsal niyetlerinin; eğlence algısı, algılanan kullanışlılık ve algılanan kullanım kolaylığı ile tahmin edildiği bir yapısal eşitlik modelleme çalışmasıdır. ... -
The role of discipline in determining Turkish pre-service teachers' behavioral intentions to use ICT
Ursavaş, Ömer Faruk; Şahin, Sami; McIlroy, David (Turkish Education Assoc, 2014)The purpose of this study is to determine the technology acceptance of a sample of final-year pre-service teachers of different disciplines in Turkey. Research sample is composed of 973 (583 females, 390 males) pre-service ... -
Türkiye'deki Öğretmen Adaylarının BİT Kullanımına Yönelik Davranışsal Niyetlerinin Belirlenmesinde Branşlarının Rolü
Ursavaş, Ömer Faruk; Şahin, Sami; Mcılroy, David (2014)Bu çalışmanın amacı, farklı disiplinlerde öğretmenlik eğitimlerine devam eden son sınıf öğretmen adaylarının Teknoloji Kabul Modeli (TKM) kapsamında teknoloji kabul düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma 973 (583 kadın, ... -
Video Kapılma Ölçeğinin Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması
Bu çalışmanın amacı; Visser ve diğerleri (2016) tarafından geliştirilmiş olan Video Kapılma Ölçeğini (VKÖ) Türkçe’ye uyarlamak ve uyarlanan ölçeğin geçerlik ve güvenirlik sınamalarını yapmaktır. Özgün ölçek İngilizcedir, ...